Elvenes

Imamer - vis tydelighet

Imamene i norske moskeer må manne seg opp og ta klar avstand til islamsk terror. Og moderate muslimer må føre en uavlatelig åndelig kamp mot islamsk ekstremisme, skriver stortingsrepresentant og medlem av justiskomiteen Hårek Elvenes.

Oppslaget i Dagbladet 7. mars forteller at rekrutteringen til IS fortsetter. PST oppgir at minst 90 personer med tilknytning til Norge har reist til Syria, men antallet kan være det dobbelte. Det er all mulig grunn til å holde trykket i kampen mot radikalisering og voldelig ekstremisme. De siste årene har det vokst frem et voldelig miljø bestående av unge mennesker med et verdensbilde som forherliger vold.  Det er personer fra disse miljøene som reiser til Syria for å delta i væpnet i kamp og treningsleirer sammen med IS. Imamene i norske moskeer må manne seg opp og ta klar avstand til islamsk terror. Og moderate muslimer må føre en uavlatelig åndelig kamp mot islamsk ekstremisme.

Regjeringens handlingsplan mot radikalisering og ekstremisme inneholder 30 målrettede tiltak. Flere politidistrikter har nå egne forebyggingskontakter. PST trekkes inn i det lokale forebyggende arbeidet. Skolene får verktøy for å identifisere og forebygge radikalisering. Det utarbeides et eget veiledningsopplegg for foreldre som nærer uro for barnas holdninger til voldelig ekstremisme.  Regjeringen har bevilget 17,5 mill. kroner til kommunene og frivillige organisasjoner for oppfølging av handlingsplanen.

Kampen mot radikalisering og voldelig ekstremisme må føres langs to spor, forebygging og straff. De må pågripes og straffeforfølges når de kommer tilbake til Norge. Planlegging, gjennomføring, og opplæring i terror kan etter straffeloven straffes med inntil 30 år. Regjeringen har også fremmet en egen sak til Stortinget om å straffe regulere privatpersoners deltakelse i væpnede konflikter.

Innlegget stod først på trykk i Dagbladet 16.03.2016