Høsten 1989 - for 20 år siden akkurat i disse dager - så vi at folkets frihetstrang var større og sterkere enn Berlinmuren. Trabantene som rullet gjennom de nyåpnede sperringene natten til 10. november lærer oss noe som har betydning langt utover Tyskland, 1989: folk vil være fri til å skape sin egen lykke.I dag er det vanskelig å huske hvor preget hele det norske samfunnet var av den kalde krigen.

Men hvor stort og viktig Berlinmurens fall enn var for oss som hadde levd med trusselen om sovjetisk invasjon og atomkrig, så var omveltningen desto større for de som kom inn fra kulden bak muren.

I sin nyttårstale 1. januar 1990 sa statsminister Jan P. Syse:

"Det såret som har ligget der åpent, på tvers av vårt kontinent, er i ferd med å leges. Europa vokser sammen og kan igjen bli fritt og helt." Det tok mange år å fullføre gjenforeningen av Europa, men i dag er store deler av det tidligere kommunistiske Europa forent med Vest-Europa gjennom medlemskap i EU. EUs utvidelse østover er vår tids kanskje største solidaritetsprosjekt, og sikrer demokrati og velferd for alle Europas borgere. Det er verdt å feire, når vi på mandag markerer at det er 20 år siden vaktene ved grenseovergangen i Bornholmer Strasse laget det første hullet i muren."

Du kan se video fra Jan P. Syses nyttårstale 1. januar 1990 på NRK.no:http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/16197

Teksten til nyttårstalen kan du lese her:http://virksommeord.uib.no/taler?id=361