Dette markeres blant annet med arrangementer på Akershus og Oscarsborg festning. På Akershus festning deltar Hans Majestet Kong Harald V, statsminister Erna Solberg, stortingspresident Olemic Thommessen, forsvarsminister Ine Eriksen Søreide, forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og representanter fra Stortingets utenriks- og forsvarskomité

I tillegg legger Stortingspresident Olemic Thommessen ned blomster og holder tale på Eidsvolls plass.

- I dag skal vi minnes de som kjempet mot overmakten og hedre de som falt. Ikke minst skal vi takke våre gjenværende veteraner fra andre verdenskrig for den innsatsen de gjorde og ofrene de gav. Vi må gjenta igjen og igjen at den friheten og de verdiene vi i dag tar for gitt ikke kom uten en pris eller har et evighetsstempel. Vår frihet er kjempet fram av noen som kom foran oss, og må forsvares hver eneste dag. Vi skal ta vare på fortellingene de har gitt oss. Bare slik kan vi sørge for at 9. april aldri skjer igjen, sier forsvarsminister Ine Eriksen Søreide.

Les Stortingspresident Olemic Thommessens tale her.