- For Høyre er det viktigste at eldre og unge får god omsorg. I Oslo har vi latt private aktører drive flere sykehjem, og brukerne og de pårørende er svært fornøyd med tilbudet, sier leder av helse- og omsorgskomiteen Bent Høie.

Vi ser atde offentlige sykehjemmene blir bedre når de kan sammenlikne seg med andre. De10 beste sykehjemmene er spredt rundt i Oslo og drevet både av kommunale og private aktører, meni år stikker Lindeberg omsorgssenter av med førsteplassen, som det første kommunale sykehjem noensinne.

Undersøkelsen viser at beboerne trives generelt bedre enn i en tilsvarende undersøkelse i 2008. Dette viser at systematisk arbeid med kvalitet og brukerundersøkelser gjør tilbudet bedre.

Allergi mot private
- De rød-grønne er mer opptatt av at sykehjemmet drives av det offentlige, enn at det er bra. Deres kamp for et offentlig omsorgsmonopol fører til et dårligere tilbud. Vi vil fortsette å utfordre de rød-grønne;hvorfor vil defrata brukere og pårørende det tilbudet de er mest fornøyd med?

I Sverige har den sosialdemokratiske lederen Mona Sahlin nylig advart sitt parti mot å bekjempe private aktører i helse- og omsorgstjenesten. - Høyre vil ha mangfold i tilbudet til eldre, ikke monopol. Høyre ønsker mer valgfrihet, de rød-grønne ønsker mindre. Vi mener at de eldre er gamle nok til å bestemme selv.

Helsetilsynets kartlegging i Oslo og Akershus viser at sykehjem som drives av private er bedre enn de offentlige sykehjemmene, når det gjelder kvalitet, fagkompetanse og organisering av tilbudet. Det er ingen gode grunner til å være allergisk mot de private alternativene, avslutter Høie.

Stortrives på anbud
Gerd Marie (91) er satt ut på anbud. Og stortrives! Hun har en melding til Kristin og Jens.

Hvordan føles det å være satt ut på anbud til det private?
- Det føles kjempefint. Jeg kunne ikke hatt det bedre, sier Kristiansen til Nettavisen.

- Det er en skandale for norsk helsevesen dersom politikerne bestemmer at det skal være dårligere og dyrere enn nødvendig. sier daglig leder Karina Michelsen ved Ammerudlunden der Gerd Marie bor.

Les også: VGs politiske redaktør: - Sett bestemor på anbud

Les også:
Brukerne er ikke i tvil: Private slår de offentlige
En ny omfattende brukerundersøkelse som analyseselskapet Epsi Norge har gjort om offentlige tjenester, viser at brukerne er langt mer tilfredse med privatdrevne barnehager og helseinstitusjoner, skriver Dagens Næringsliv.