President Nasheed skal være satt i husarrest og det er innført portforbud i deler av landet, melder internasjonale medier.

Statskupp

- Mohamed Nasheed var en profilert menneskerettighetsforkjemper da han ble valgt til president i 2008, etter over 30 år med autoritært styre landet på Maldivene. Når han nå blir presset til å gå av etter at opposisjonen og elementer innen hæren og politiet truet med opprør og blodbad, er det i realiteten et statskupp. Høyre fordømmer dette angrepet på det ferske demokratiet på Maldivene, og vi forventer en klar reaksjon fra Norge og det internasjonale samfunnet, sier Solberg.

Mohamed Nasheed leder Maldives Democratic Party (MDP), som er Høyres søsterparti i den internasjonale partisammenslutningen International Democrat Union. MDP mottok ”Sjur Lindebrækkes pris for demokrati og menneskerettigheter”på Høyres landsmøte i 2010.

Prisvinner

I begrunnelsen for prisen sto det blant annet: ”Mange revolusjoner skjer i det stille, men det betyr ikke at de er mindre viktig. Årets pris går til Maldives Democratic Party (MDP). I årtier har Maldivene lidd under undertrykking og diktatur. MDP har helt siden 1952 kjempet for endring og demokrati, og har gjort en stor jobb for endringen Maldivene har vært gjennom de siste årene.”

Partileder for MDP, Zaki Ibrahim Hussain, tok imot prisen. Han takket på vegne av alle medlemmer i MDP, og var beæret over å motta prisen.

- Vi er stolt av å tilhøre den demokratiske delen av verden nå. Vi har lidd under diktatur i mange år, hvem trodde at man i det 21. århundre skulle kunne lide slik. Men vi har fått til valg og demokratisk endring uten at en eneste dråpe blod er spilt. Vi takker for at dere anerkjenner vår jobb og alt vi har ofret. Jeg medbringer de aller beste ønsker for Høyre fra alle våre medlemmer, sa han.