Statistisk sentralbyrå (SSB) anslår at Norge vil mangle 110.000 fagarbeidere innenfor bygg, elektronikk og mekaniske fag i 2030. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener man er på overtid med en satsing på yrkesfag.

– Det holder ikke å snakke opp yrkesfagene slik de rødgrønne gjorde. Yrkesfag var overmodent for politisk handling etter åtte år med rødgrønt styre. Nå gjennomfører vi et nødvendig yrkesfagløft, sier Isaksen til Klassekampen.

Slik er yrkesfagsløftet:

• Praksisbrev: Alle fylker har blitt pålagt å tilby elever som er lite motivert til å sitte på skolebenken muligheten til å ta praksisbrev. Elevene går rett i arbeid og får oppfølging på arbeidsplassen over en toårig periode. Utdannelsen gir ikke fullt fagbrev,men gir formalisert kompetanse og muligheter for senere påbygning til fagbrev.
  • Lærlingeklausul: Regjeringen har innført et krav om at alle anbud innenfor bygg og anlegg i kommunal eller statlig regi skal ha krav om at lærlinger benyttes på prosjektene. Oppdrag for det offentlige står for 40 prosent av alle oppdrag i byggebransjen.
  • Yrkesretting: Regjeringen varsler en omfattende gjennomgang av alle yrkesfagslinjer for å gjøre utdanningene mer relevante for arbeidslivet.

De tre tiltakene får bred støtte fra partene i arbeidslivet. Både LO og NHO gir sin tilslutning til Isaksens yrkesfagløft. Også Fellesforbundet gir ros.

– Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har skjønt hovedpoenget. Hvis man skal lykkes med å få ned frafallet, så må man må satse på yrkesfagene, sier Rolf Jørn Karlsen i Fellesforbundet til Klassekampen.