Mars, TV2/TNS Gallup: Høyre og Fremskrittspartiet får til sammen 44,9 prosent, mens regjeringspartiene får 42,8 prosent på målingen TNS Gallups har laget for TV 2 i mars.

Etter sterke tall for en måned siden går Høyre tilbake med 1,5 prosentpoeng til 23,2 prosent på målingen. Partiet er fortsatt større enn Fremskrittspartiet, som går fram med 0,8 prosentpoeng til 21,7 prosent.

Bakgrunnstallene viser at Høyre er større blant menn enn Fremskrittspartiet og at hver sjuende velger som stemte Frp i fjor høst ville i dag ha stemt Høyre.

Et stortingsvalg i dag ville gitt Høyre 40 mandater (+ 10) og Frp 37 (- 4).

Les hele saken hos TV2

Støtte Høyre? Bli medlem!
På denne siden finner du informasjon om hvilke medlemsfordeler vi tilbyr i Høyre og nyheter knyttet til medlemskap.

Februar, Vårt Land: Både Høyre og Fremskrittspartiet går fram, og ville sammen hatt flertall på Stortinget, viser meningsmålingen til avisen Vårt Land for februar.

Høyre fortsetter framgangen, som har vart kontinuerlig siden valget i fjor. På denne målingen får Høyre 22,4 prosent, som er en framgang på 2,1 prosentpoeng. Nå går også Fremskrittspartiet fram, til 25,6 prosent. Til sammen gir det de to blå partiene 48 prosent, og så stor tilslutning har vi aldri målt for den blå siden.Dette ville gitt 88 mandater på Stortinget, og dermed flertall.

Selv om målingen er tatt opp midt under forrige ukes heftige muslimdebatt, der det altså Høyre som har størst framgang. Høyres nye velgere kommer i all hovedsak fra Frp og Ap, mens Frp henter nye velgere fra KrF og Ap. Regjeringspartiene går samlet tilbake med 2,3 prosentpoeng. Arbeidepartiet får 30,4, Sosialistisk Venstreparti 6,4 og Senterpartiet 5,4 prosent.

Både Kristelig Folkeparti og Venstre er under sperregrensen, og sentrumspartienes oppslutning er på et historisk lavmål.

Les hele saken hos Vårt Land.