Norwegian Peace Building Resource Centre skriver i sin rapport at det i 2011 gikk 250 millioner kroner av bistandsbudsjettet til omlag 40 organisasjoner i USA. Av pengene går 128 millioner videre til u-land, skriver Aftenposten.

Ifølge Aftenposten driver mange av de 40 organisasjonene med forskning, bistand og miljøvern. Andre er mer typiske tenketanker. Eksempler på det er The Brookings Institution og Center for American Progress.

Det legges ikke skjul på atNorge med disse pengene kan skaffe seg økt innflytelse i Washington. Jo mer penger, desto større innflytelse: «Størrelsen på bidragene gir Norge en betydelig positiv posisjon», som det heter i den hemmeligstemplede rapporten, skriver Aftenposten.

- Norge bruker bistandsbudsjettet på å kjøpe seg amerikansk politisk innflytelse. Det hadde vært langt bedre og billigere å bruke norsk politisk innflytelse og vennskap på den andre siden av Atlanteren, sier Gitmark til Aftenposten.

Utenriksdepartementet bekrefter også opplysningene.

Gitmark sier han ikke har noe imothverken organisasjonene eller formålene. Følgende liker han imidlertid ikke:

- Tre hovedgrunner: Dette er skjult. Det er tall som ikke finnes i offentlig tilgjengelige dokumenter, etter det vi kan se. Og pengene er spredt på så mange organisasjoner at jeg ikke tror pengene går til dem som leverer mest og best. For det tredje er det stor tvil rundt nytten av denne pengebruken. Hvis vi tar Midtøsten som eksempel: Hvilke tenketanker er det som er viktige for partene der? Da får man nok en kort liste, sier han. Gitmark vil skjære kraftig ned på antallet hvis partiet kommer i regjering.

Les hele saken på Aftenpostens nettsider her.