Jeg reiser gjerne mange turer til Trondheim for å hjelpe til, sier hun. Ordførerkandidat Yngve Brox har en rekke invitasjoner klare.

Det er fortsatt elleve måneder til valget, men den lange valgkampen er allerede i gang i høyreleiren. I går fikk Klæbu besøk av høyrelederen for å slå et slag for økt satsing på rehabilitering.

- Trondheim er viktig for oss i Høyre, og vi skal vinne tilbake makta. Trondheim er den største byen hvor vi ikke sitter med den politiske ledelsen i dag. Lokalvalg er lokalvalg, men i den grad jeg kan bidra til å skifte ut ordfører Rita Ottervik, så skal jeg stille opp på det.

Men Høyre skal ikke vinne valget gjennom å være surest mulig mot de rødgrønne, men vise at våre politiske løsninger er de beste, sier Erna Solberg.

Hun mener Høyre har gode muligheter til å gjenvinne makta i Trondheim, en posisjon partiet ikke har vært i siden de tapte for de rødgrønne under valget i 2003.

- Vi skal utnytte det grunnlaget vi har til et maktskifte nå, folk i Trondheim kan jo selv reflektere over hvor stor suksess den rødgrønne politikken har vært. Rita Ottervik lovet før valget i 2003 å fikse barnehagekrisen. Før 2007 lovet hun å fikse sykehjemskrisen. Hun har lånt seg ut av begge disse krisene. Ottervik la mye personlig prestisje i å løse krisen i eldreomsorgen. Folk ser selv hva som har skjedd. De nye sykehjemsplassene som er etablert er ikke nok til å møte det voksende behovet. Dekningen i Trondheim er fortsatt lavere enn i Oslo, sier Erna Solberg.

Kommunalråd og ordførerkandidat for Høyre, Yngve Brox, vil bruke Erna Solberg i kampen for et maktskifte i det som er kalt det rødgrønne fyrtårnet Trondheim.

- Jeg regner med at de rødgrønne kommer til å sørge for ett renn av statsråder til Trondheim de neste månedene for å få bistand i valgkampen. Vi i Høyre skal invitere Erna hit mange ganger. Vi skal lære av hennes måte å snakke om vår egen politikk på, ikke bare snakke stygt om alle de andre, sier Yngve Brox.

Les hele saken på side 6 og 7 i dagens utgave av Adresseavisen (27.10.10).