På regjeringens budsjettkonferanse søndag presenterte finansminister Sigbjørn Johnsen nye utsikter for norsk økonomi. Det endrer forutsetningene for neste års statsbudsjett dramatisk.

Ifølge flere kilder Dagens Næringsliv har snakket med vil regjeringen bare måtte kutte to milliarder kroner i 2011-budsjettet, ikke mellom 5 og 10 milliarder slik lekkasjene som har versert i media den siste uken har antydet. Det får stortingsrepresentant og Høyres nestleder Jan Tore Sanner til å frykte at regjeringen vil sno seg unna ubehagelige, men høyst nødvendige prioriteringer.

- Det er nesten som om man hører et lettelsens sukk fra regjeringen, som tenker «nå trenger vi ikke gjøre noen kutt likevel». Dette kan lett føre til at de rødgrønne blir en «status quo»-regjering der lite endres. Samtidig er det nettopp nå det er helt avgjørende at de ikke tar minste motstands vei, sier Sanner.

Nå ønsker han økt fokus på offentlig effektivitet.

- Norge er overadministrert, og dette er noe som bare har blitt verre de siste årene. Vi er inne i et viktig tiår der det bør komme store reformer i offentlig sektor, slik at det kan frigjøres mer til kunnskap og samferdsel. Ved å ikke adressere disse problemene nå ødelegger regjeringen for fremtidens velferd, tordner Høyre-politikeren.

Selv foreslår han å lette situasjonen for små og mellomstore bedrifter som skaper jobber i næringslivet. Sanner oppfordrer dessuten regjeringen til å åpne opp for mer konkurranse, og gjennomføre «nødvendige endringer i kommunestrukturer og forvaltningsnivåer».

Les hele saken hos E24.

.