Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) godkjenner reguleringsplan for Nussir og Ulveryggen i Kvalsund kommune. Det blir mottatt med jubel av Høyre-topper i Finnmark

- Dette viser at regjeringen tar Finnmark på alvor. Et ja til Nussir vil bidra til å snu folketallsutviklingen i Kvalsund og gi en vekst til hele Finnmark. Nå begynner vi arbeidet med å koble de to klyngene energi og mineral, begge blir særdeles viktige for det nye Finnmark, sier stortingsrepresentant Frank Bakke-Jensen (H).

- En svært god nyhet for Finnmark. Det betyr at Høyre-Frp-regjeringen ser at Finnmark og Nordområdene har ressurser det er viktig å ta i bruk for hele landet, istemmer fylkesleder i Finnmark Høyre, Jo Inge Hesjevik.

KMD ga denne uken sitt ja til til Nussir, noe som vil gi vekst og verdiskaping i Finnmark, ifølge stortingsrepresentant Frank Bakke-Jensen og fylkesleder i Finnmark Høyre, Jo Inge Hesjevik. Høyre-toppene mener avgjørelsen vil sikre sårt tiltrengte arbeidsplasser og næringsvirksomhet i regionen.

I regjeringens plattform står det at «I mange deler av Norge kan mineralnæringen føre til økt aktivitet og sysselsetting. Det er store verdier i fjellene våre. Mineralnæringen vil derfor være et viktig satsningsområde.» Bakke-Jensen sier avgjørelsen viser at regjeringen nå følger opp dette arbeidet.

- I plattformen sa vi at mineralnæringen var viktig, nå viser vi handling, sier han.

Etter at KMD nå godkjenner reguleringsplanen må konsesjon søkes fra Nærings- og Fiskeridepartementet etter mineralloven og utslippstillatelse søkes Miljødirektoratet for sjødeponiet.

For mer informasjon, se pressemelding fra KMD.