Valget som var ett av Høyres beste gjennom tidene har gitt Høyre 124 ordførere, 8 fylkesordførere og 88 varaordførere. 54 % av landets befolkning bor nå i en kommune som styres av Høyre.

- Det er i kommunene vi gjennomfører Høyres politikk for mer kunnskap i skolen, kvalitet i omsorgen og trygge lokalsamfunn, sa Høyres leder Erna Solberg.

Erna Solberg brukte sin tale til å snakke om viktigheten av det lokale selvstyret og hvordan Høyre vil styrke den lokale selvråderetten for å revitalisere lokaldemokratiet.

Programmet for helgen er fylt med politikk, erfaringsutveksling og muligheter til å knytte nettverk med andre tillitsvalgte i samme posisjon fra andre deler av landet.

Ane Mari Braut Nese (32), nyvalgt ordfører i Klepp kommune i Rogaland var en av deltagerne på konferansen.

- Dette er veldig nyttig for oss som er nye i jobben. Nå har vi jobbet en stund og begynner å se hva som er vår rolle og våre arbeidsopgaver. Da er det fint å møtes slik som dette for å lære av hverandre og knytte kontakter, sier Barut Nese.

Jens Johan Hjort (47), Ordfører i Tromsø, ble denne våren lansert med brask og bram med ærlighetsvisa og 36.1 % av Tromsøs befolkning ville ha Hjort som ordfører.

- Jeg synes det er artig å komme hit, og det er så mange deltagere at det nærmest var kaos ved registreringen. Jeg ser frem til å snakke med nye kollegaer. Det er jo bare én ordfører i hver kommune, så det er viktig å møtes og knytte kontakter. Vi har riktignok to tidligere ordførere i vår gruppe, så jeg har gode krefter å spille på. For oss fra nord er det særlig nyttig å møtes for å diskutere landsdelssamarbeid og felles utfordringer, sier Hjort.