I sin tale til Pensjonistforbundet i juni påpeker Høyre-leder Erna Solberg at eldre er en stor ressurs, også i arbeidslivet.Det er en tendens til at man setter likhetstegn mellom eldrepolitikk og omsorgspolitikk. Men de aller fleste av dagens seniorer er friske, spreke og ressurssterke, sier Høyre-lederen.

- Vi ser en stadig økende yrkeskaktivitet blant mennesker over 60 år. 6 av 10 som går av med pensjon, forsetter å jobbe deltid. En pensjonist er med andre ord ikke nødvendigvis en pensjonist. Veldig mange er både pensjonister og yrkesaktive.

Men også blant de som slutter å jobbe ser vi et høyt aktivitetsnivå.

• Det har aldri vært så mange pensjonister på universitetene som i dag. Seniorakademiene er stappfulle.
  • Seniorene har for lengst inntatt treningssentrene og golfbanene.
  • Mens interrail tidligere var en ungdomsaktivitet, ser vi nå mange seniorer som reiser verden rundt. Noen med ryggsekk, andre med koffert.
  • Under storstreiken var det nok mange som satte spesielt pris på at besteforeldre stiller villig opp som barnevakter når skolen er stengt.

- Vi trenger seniorenes kompetanse og arbeidskraft mer enn noen gang. Norsk arbeidsliv vil ifølge Statistisk sentralbyrå mangle 220 000 arbeidstakere frem mot 2014. Heldigvis er seniorene sprekere og lever lengre enn før, og er sånn sett en stor ressurs, påpeker Solberg.

- Til tross for dette er det mange eksempler i arbeidslivet på at arbeidstakere som gjerne vil arbeide lenger, og som er i stand til det, ikke får lov til å fortsette på grunn av særaldersgrenser.

Les hele talen til Erna her.