Av Erna Solberg, leder i Høyre

Verdensledende forskning har dokumentert at læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læringsutbytte. Når en studie fra Folkehelseinstituttet viser at gjennomsnittlig levealder stiger med økende kunnskapsnivå kan vi dermed si at en god lærer forlenger livet. Derfor er bedre lærere jobb nummer én for Høyre.

Det er forskeren John Hattie ved universitetet i Auckland som har dokumentert hvordan lærerens rolle er det som påvirker elevenes læringsutbytte i størst grad. Av 138 faktorer er kontakt og interaksjon mellom lærer og elev den aller viktigste. Konklusjonen er enkel å kjenne seg igjen i. Der kjemien med læreren ikke stemmer er pensum tyngst. Mens vi gjerne elsker de fagene som undervises av en engasjerende, faglig sterk lærer.

Kunnskap om hva som gjør skolen best mulig må omsettes i handling. Det er forskjell på å erkjenne at kunnskapen løftes gjennom å satse på læreren, og det å foreslå, og gjennomføre politikk som gjør at lærerne får hevet kompetanse. Skal undervisningen i Norge bli bedre må antallet som får etter- og videreutdanning opp, kravet til kompetanse må bli større og lærernes status må heves.

Dagbladets Gudleiv Forr etterlyser 20.august mer fokus på lærerens avgjørende rolle i skolen. Forr har rett i at vi trenger et lærerløft, og derfor har Høyre lansert en plan som innebærer at vi jobber langs flere spor. For å løfte læreren er det naturlig å begynne med å sørge for at ferdigutdannede får påfyll av kompetanse. Det sikrer vi gjennom å satse på etter- og videreutdanning. Men det krever bedre løsninger for å etterutdanne flere lærere raskere.

I dag er det to store barrierer som står i veien for å etterutdanne flere lærere. Kostnaden for den enkelte kommune er for høy, og det totale tilskuddet til videreutdanning er for lavt. Høyre har foreslått en ny kostnadsnøkkel som gjør at staten tar 60 prosent av kostnaden for etter- og videreutdanning slik at det vil være lettere å gi flere lærere muligheten for kunnskapspåfyll. Vi har også foreslått å gi 500 millioner ekstra over statsbudsjettet til dette tiltaket.

En rekke kommuner har på tross av høy kostnad prioritert etter- og videreutdanning av lærere. Bærum kommune har satset knallhardt på videreutvikling av kompetanse spesielt blant skoleledere i samarbeid med BI. Oppegård kommune har prioritert å sende 15 lærere på etter- og videreutdanning hvert år. Og innsatsen lønner seg. Både Oppegård og Bærum er blant landets aller beste skolekommuner på de nasjonale prøvene.

Når vi satser knallhardt på etter- og videreutdanning er det viktig å sette krav til utbytte av ordningen. Stortinget har vedtatt å sette fordypningskrav til nyutdannede lærere for å undervise i norsk og matematikk. Men vi kan ikke vente med å løfte skolen til lærere utdannet etter 2012 fyller alle undervisningsstillinger. Høyre ønsker en klar etter- og videreutdanningsplan som gjør at vi kan sette kompetansekrav til dagens lærere, og tidsfrist for når alle elever skal møte lærere med faglig fordypning i sentrale fag.

Et tredje og viktig tiltak som også Gudleiv Forr berører er å heve lærernes status. En måte å gjøre det på er å lage egne karriereveier innenfor læreryrket. Det finnes i dag 37.000 utdannede lærere som har andre jobber. Mange finner ut at de passer bedre i andre yrker, men det er ikke til å komme unna at mange dyktige lærere forlater skolen til fordel for godt betalte høystatusyrker. Høyre ønsker å gjøre det mulig å bli spesialist innenfor skolen, og gjennom erfaring, kompetansepåfyll og godt arbeid gjøre seg kvalifisert for økt lønn og økt prestisje som kan gi økt status. Det må også bli lettere for ingeniører og andre med profesjonsutdanning å bli lærer innenfor relevante fag.

Det er lett å si seg enig i at etter- og videreutdanning av lærere, kompetansekrav og økt status for lærerne er gode tiltak. Arbeiderpartiet forsøker å gi inntrykk av at vi er enige om målene i skolepolitikken, men det er forskjell på ord og handling. I skolen er bedre lærere jobb nummer én for Høyre, og det tar vi hensyn til i våre forslag og våre budsjetter. En sterk satsing på læreren krever at vi prioriterer etterutdanning fremfor den lite treffsikre leksehjelpen til 1.-4.klassinger basert på ufaglærte. Nøkkelen til en bedre skole går gjennom læreren og da må vi ta hensyn til det i politikkutformingen.

I oppgangstider og i nedgangstider, under oljefest og i europeisk gjeldskrise, så er kunnskap avgjørende for å trygge arbeidsplassene og sikre konkurransekraften. Det krever at vi prioriterer. Og Høyre vil prioritere etter- og videreutdanning av lærere. Fordi en god lærer forlenger livet.