Avstemningen dreide seg om endringer i grunnloven som blant annet ville gjøre det mulig for president Chávez å stille til valg så mange ganger han selv ønsket, og få økt makt til å omdanne oljerike Venezuela i en retning han selv kaller sosialisme for det 21. århundre.

- Chávez har vært en stor ulykke for det venezuelanske folk. Fattige er like fattige, men enkelte partifunksjonærer har blitt superrike. Derfor er jeg veldig glad et flertall trosset vold og trusler og brukte stemmeretten - mot diktaturet, sier Peter Gitmark.

Samlet opposisjon

Opposisjonen i Venezuela har lenge vært splittet, men i denne saken har en rekke partier, studentgrupper, menneskerettighetsorganisasjoner, den katolske kirken og til og med Chávez’ ekskone stått sammen i kampen mot grunnlovsendringene. De har fryktet at Chávez ville bli diktator og gjøre Venezuela til et nytt Cuba.

- Dette er ikke et nederlag, sa Chávez og ga uttrykk for at selv om grunnlovsendringene ble avvist denne gangen, kan det hende han vil forsøke å få gjennomslag for dem ved en senere anledning.

Et nytt Cuba

- Denne grunnlovsreformen ville ha gjort Venezuela om til et nytt Cuba. ChÅvez har brakt landet enormt med lidelse og nød, det på tross av å love det motsatte, avslutter Gitmark.

Peter Gitmark er stortingsrepresentant for Høyre og leder for IYDU, eller International Young Democrat Union, www.iydu.org Dette er en organisasjon for ungdomspartier på sentrum-høyresiden for hele verden