Ellen Johnson Sirleaf er Afrikas første valgte kvinnelige president, og har i sin presidentperiode innført gratis og obligatorisk grunnskoleutdanning, presse- og informasjonsfrihet og bidratt sterkt til konfliktløsning og forsoning i Liberia og i regionen. Hennes parti, Unity Party, er Høyres søsterparti gjennom International Democrat Union.

Leymah Gbowee har i en årrekke jobbet med tidligere barnesoldater fra Charles Taylors regime, og samlet kristne og muslimske kvinner i fredelige protester. Hun bidro til å få slutt på borgerkrigen og Taylors styre i 2003, noe som ledet fram mot valget av Johnson Sirleaf.

Tawakkul Karman etablerte i 2005 organisasjonen Women Journalists Without Chains, og oppfordret i 2004 kvinner til å kaste sin niqab etter selv å ha gjort det. Hver tirsdag siden 2007 har hun gjennomført ikke-voldelige protester, og hun ledet opptøyene i Sana’a. Karman har flere ganger blitt arrestert.

- Dette årets fredspris vil bidra til å øke kvinners fotavtrykk, tjene som en inspirasjon for fredsaktivister og demokratiforkjempere og bringe håp for fremtiden også langt utenfor Afrika og Midt-Østen. Det er en viktig pris også i lys av FNs resolusjon 1325 om kvinner, fred og sikkerhet. Samtidig er spørsmålet om kvinners rettigheter og rolle i freds- og forsoningsprosesser et spørsmål som også i sterk grad berører menn, og som menn må engasjere seg i, sier Eriksen Søreide.

Høyres Sonja Sjøli var med på å nominere Johnson Sirleaf og Gbowee til Nobels Fredspris.