Erna Solberg vil i perioden 21-28 februar være på reise i Midtøsten. Solberg vil besøke både Egypt, Israel og de Palestinske områdene. På programmet står møter med politiske ledere på toppnivå, og sivile organisasjoner. Ellers vil Solberg blant annet besøke Sderot, FNs hovedkvarter, det delvis norskfinansierte sykehuset Makaseth, og Tempelhøyden.. Du kan følge reisen via hennes VG Blogg.

Dagens innlegg er fra Israel, hvor hun tar for de sterke inntrykkene Erna har fått underveis på denne reisen:

- Eksplosjonen var den første som har rammet Kairo og turistområdene på flere år, og illustrerer de dype spenningene under overflaten i Egypt. Frykten for mange egyptere er at denne typen aksjoner skal lede til svikt i den viktigste inntektskilden til landet - tursimen. Det vil komme på toppen av svikt i andre deler av statens inntekter - inntektene fra trafikken i Suezkanalen har for eksempel falt med over 20 pst siden finanskrisen slo inn. Det kan medføre økt sosial uro i landet, skriver Erna.

- Konfliktene i Midtøsten har også andre utrykk. Jeg har besøkt deler av Israel som de siste 8 årene har fått opp mot 10.000 raketter skutt mot seg fra palestinske ekstremister på Gaza. Det er spesielt å reise rundt og se tilfluktsrommene som står tett i tett i enkelte områder. 15 sekunder er det man kan regne med å ha for å finne dekning når varselet går. Tilfluktsrom er bygget ved siden av lekeplasser og sklier, skoler og på alle bussholdeplasser. Etter at rakettene nå har fått sterkere stridshoder vil ikke tilfluktsrommene lenger kunne tåle direkte treff.

Les hele blogginnlegget til Erna her.