Erna får 4,0 i karakter. Kun Jonas Gahr Støre slår henne med 4,8. Statsminister Jens Stoltenberg får 3,8, mens Siv Jensen får 3,7.

– Det er jo hyggelig. Det understøtter en subjektiv følelse jeg har, sier hun og viser til at hun har fått mange positive tilbakemeldinger om egen innsats denne høsten.

I årets valgkamp mente man i enkelte medier at valget i år sto mellom «Jens eller Jensen». Erna Solberg klarte etter hvert å snu oppmerksomheten mot eget parti. Høyre og Erna Solberg kunne valgnatten glede seg over solid fremgang.

– Jeg tror kanskje det er på moten å være litt rolig og konkret. Jeg har vært opptatt av å være konstruktiv i opposisjon og har snakket om behovet for bredt samarbeid. Jeg tror vi har truffet velgerne, sier Solberg, som ikke legger skjul på at politikere er flinkere til å ta avstand fra dårlige enn gode meningsmålinger.

Årets undersøkelse er tatt opp andre uke i desember – etter en høst preget av et stortingsvalg som bl.a. sendte Lars Sponheim tilbake til Vestlandet, bråk om avgift på biodiesel og bøker med kritikk av statsministerens lederstil.

Velgerne er bedt om å vurdere innsatsen etter en karakterskala fra en til seks, der seks er beste karakter. Ingen har i denne undersøkelsen noen gang vært i nærheten av en sekser, og bare utenriksministeren har sett fem- tallet. Men vitnemålene for desember inneholder ingen høyere samlekarakter enn 4,8.

Les hele saken i papirutgaven av Aftenposten i dag, 22.12.09 (side 2 og 3)