Sindre Solum har drevet Ungdomsbedrift på skolen. Blant de over 12.000 elevene som driver Ungdomsbedrift hvert år, har han vist seg å være blant de aller dyktigste. Derfor er han en av 30 heldige elever som har blitt utvalgt til å være med på arrangementet Leder for en dag. I dag skal Sindre ”skygge” Erna Solberg.

– Ungt Entreprenørskap er en viktig institusjon som får frem skaperkraften hos unge. Jeg synes dette er en flott anledning til å komme i direkte kontakt med de unge og bidra til samarbeid mellom skole og arbeidsliv. Dessuten gleder jeg meg til å høre om hvilke erfaringer Sindre har fra ungdomsbedriften, sier Erna Solberg.

Høyres leder er i godt selskap når hun bidrar på "Leder for en dag". Manpower, Oslo Børs, Politiets Fellesforbund, Telenor Norge, Veidekke, Røde Kors og Flytoget er bare noen av virksomhetene som stiller med sin toppleder.

Leder for en dag arrangeres av Ungt Entreprenørskap. Organisasjonens visjon er å inspirere unge til å tenke nytt og skape verdier. Det gjør de ved å tilby et tyvetalls ulike programmer til skolen, fra grunnskole og opp til masternivå. Ungdomsbedrift er det mest kjente programmet der elever i videregående skole samarbeider om å starte og drive egen bedrift.

– De som er skoleelever i dag skal bekle stillinger som ennå ikke er skapt og løse utfordringer som vi bare ser konturene av. Denne dagen skal morgendagens ledere få innsikt i hvordan dagens ledere jobber og hvilke utfordringer Norge står overfor, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap.

Over 150.000 barn og unge deltok i skoleåret 2010/11 i Ungt Entreprenørskaps programmer, mens 15.000 personer fra bedrifter, organisasjoner og offentlige etater bidro som veiledere i skolen. Les mer om å være veileder her.