Hos bookmakeren Betsson er Høyres Erna Solberg nå soleklar favoritt til å bli Norge neste statsminister. Samtidig har oddsene til Frps Siv Jensen som statsminister aldri vært høyere enn i dag.

-Hun kan både bli statsminister for en ren Høyre- regjeringen, for en Høyre/Frp-regjering eller for en sentrum/Høyre-regjering, og med dagens meningsmålinger er det er ingen andre reelle utfordrere til henne på borgerlig side, sier Nakkim.

Skulle Erna Solberg bli ny statsminister etter 2013-valget, får oddsspillerne kun 1,55 ganger innsatsen tilbake i odds. Til sammenligning gir Jens Stoltenberg 2,65 ganger i odds dersom han blir gjenvalgt som statsminister nok en gang.

Frps problemer, og det faktum at Høyre er ca dobbelt som stor som Frp, har ført til at en ren Frp-regjering blir sett på som lite sannsynlig. Derfor gir Siv Jensen nå hele 18,00 ganger innsatsen tilbake i odds om hun blir Norges neste statsminister. Ved å satse på en hundrelapp på Siv kan man altså får 1800 kroner tilbake. Aldri før har oddsene til Siv Jensen som statsminister vært så høye hos Betsson. For de andre partilederne regnes ingen som reelle statsministerutfordrere, og de gir alle 100 ganger innsatsen tilbake i odds. Rødts partileder Turid Thomassen står til hele 1000 i odds.

Betsson utelukker heller ikke at en av partilederne vil trekke seg før valget, og tilbyr derfor 6,00 ganger innsatsen i odds på statsministeralternativet "En annen kandidat som ikke står på listen". Det særlig sjansene for at Jens Stoltenberg kan overlate plassen til en annen Ap-politiker, som gjør at oddsene for dette alternativet er langt lavere enn for Siv Jensen som statsminister.

-Vi utelukker ikke at Jens Stoltenberg som et siste desperat forsøkt på å vinne valget kan finne på å overlate statsministerposten til f.eks Trond Giske eller Jonas Gahr Støre, men vi tror likevel at selv det ikke vil være nok til å forhindre Erna Solberg fra å innta regjeringskontorene i 2013 , sier Nakkim.

Odds statsminister i Norge etter valget i 2013

Erna Solberg (H) 1.55