I går skrev Nationen at 28.000 årsverk har forsvunnet fra norske industribedrifter siden 2008. Norsk Industri stiller ti krav til regjeringen, som de mener er nødvendige for å sikre — og etablere nye — arbeidsplasser i norsk industri. Ifølge organisasjonen som omfatter 2200 norske bedrifter, kan Regjeringen gi dem en redningsvest ved å innfri kravene.

Høyre-leder Erna Solberg advarte før valget i fjor høst om at flere industriarbeidsplasser ville gå tapt, hvis ikke regjeringen gjorde det enklere å være bedriftseier.

— Under finanskrisen og det etterfølgende har jeg hele tiden påpekt at de som kommer til å måtte ta belastningen, er arbeidskraft i konkurranseutsatte næringer, sier hun.

— Når kostnadene stiger her og blir lavere i nabolandene våre, er det fare på ferde for norske arbeidsplasser. På grunn av oljeinntektene kan vi klare det på kort sikt, men på lengre sikt må norsk industri gjøres mer konkurransedyktig, sier Solberg.

Hun kritiserer hovedsakelig den sittende regjeringens skattepolitikk.

— Regjeringen har over doblet skattetrykket for de fleste mellomstore bedriftene i denne perioden. Det er ikke så lurt når lønnsnivået samtidig blir høyere, sier Solberg.

Les hele saken på Nationen.no