Dagen fikk en god start for høyrefolket, med hele 18,1 % på VGs partimåling. På TV2s måling nå i kveld gikk Høyre frem solide 1,4 prosentpoeng til 14,6 %. ”Vi har en god vind i ryggen, men det er fortsatt et stykke igjen. Nå skal Høyre ut og treffe folk, og ikke minst skal vi jobbe knallhardt i de knappe tre ukene som gjenstår”, sa Erna tidlig i programmet.

Kriminalitet, asyl- og innvandringspolitikk og arbeidsliv var noen av hovedtemaene i debatten. Erna satt standarden umiddelbart. ”Det er lett å bruke tall slik statsministeren gjør det” uttalte hun når Stoltenberg sa at antallet anmeldelser går ned. Antallet anmeldelser går ned fordi politiets aktivitet går ned. Det måtte en finanskrise til før regjeringen hadde penger til politiet. Det vi vet om situasjonen i for eksempel Bergen og Oslo, hvor Erling Laes byråd har måttet leie inn vektere på grunn av politimangelen, viser at statsministeren behendig ser bort fra store deler av virkeligheten i sin historieskriving. ”Han må også sole seg i glansen av et dramatisk fall i oppklaringsprosenten”

- Mens Stoltenberg snakket og snakket var Erna poengtert og gikk rett til kjernen av både de politiske utfordringene og Høyres politikk,sier Høyres førstekandidat og neste stortingsrepresentant fra Sogn og Fjordane, Bjørn Lødemel, som er strålende fornøyd med partilederens innsats.

Også når det gjaldt en statsministers egenskaper gikk Solberg rett til kjernen av politikken.

- Dette valget dreier seg om politikk, ikke om statsministerkandidater. Hvem som kan stake ut en politisk retning, og hvilket samfunn man vil skape. Han står for noe annet enn det jeg står for. Jeg står for Høyres politikk – for små og mellomstore bedrifter, for skattelette, for skole, utdanning og forskning – det er det som er viktig i denne valgkampen, uttalte Erna Solberg.

Det er ganske spesielt at Stoltenberg bruker all sin tid i denne valgkampen på å snakke om hva Høyre vil og ikke vil gjøre i regjering. Har han ingen egne visjoner? Vil han ikke snakke om sin egen politikk? spurte Solberg retorisk.

Som det store flertallet av TVs seere er Lødemel soleklar i sin vurdering. - Erna har nok en gang vist seg som det reelle alternativet som statsminister i denne valgkampen. I kveld var hun rett og slett en skikkelig ”killer”. Og hun forpurrer nok planene til både Jens og Jensen med sin opptreden. Erna er ganske enkelt Høyres dronning, avslutter en entusiastisk Lødemel.

Gikk du glipp av duellen? Da kan du se debatten her (TV2.no)