Dette er en bok om hvorfor folk faller utenfor i verdens rikeste land, forteller stortingsrepresentant Torbjørn Røe Isaksen om sin nye bok, eller pamflett som han insisterer på å kalle den. Trykksaken er nemlig ikke på mer enn knappe 100 sider.

- Som politiker blir jeg stadig konfrontert med enkeltsaker, men etter fire år i arbeids- og sosialkomiteen er det blitt stadig tydeligere hvordan ting henger sammen. Skole, NAV, passivisering, nedvurderingen av ærlig arbeid – alt er med på å forme det som i verste fall kan bli en ny underklasse, forteller Røe Isaksen, som er Høyres arbeids- og sosialpolitiske talsmann.

- Jeg ville skrive en spissformulering av skyggesiden til den norske velferdsstaten. Det er viktig med en klar problembeskrivelse før vi gyver løs på løsningene, sier han.

Men boken forsøker også å peke på noen løsninger.

- Men det er ikke en beskrivelse av alt vi skal gjøre. Det finner du i Høyres program!

Aftenposten hadde søndag en svært god omtale av boken. Kulturredaktør Knut Olav Åmås skrev blant annet: «Høyres stortingsrepresentant Torbjørn Røe Isaksen er et av landets mest ideologisk skolerte rikspolitikere. [...] Nå har han skrevet en pamflett som er noe av det mest interessante jeg har lest fra politisk hold på lenge. [...] Vi er i ferd med å få en permanent ny underklasse, hevder Røe Isaksen i en bok som er et must å lese nå i valgkampen.» Knut Olav Åmås, AFTENPOSTEN

Boken er i handelen denne uken.

Klikk her for å lese mer på forlagets hjemmeside.