- Vi som er jenter på sentrum og høyresiden i politikken og er opptatt av likebehandling og likestilling, får ofte høre at vi ikke er ”ordentlig feminister”. Da vi deltok på Diskriminerings - og likestillingsombudets 30-årsjubileeum for likestillingsloven i fjor følte vi oss mer diskriminert enn inkludert. Forsamlingen besto av mange sterke kvinner som har kjempet en kamp for at vi har kommet dit vi er i dag. Men det var tydelig at vi verken var en naturlig eller ønsket del av dette fellesskapet, sier Liselotte Lunde.

- Som henholdsvis den gang leder i Europeisk Ungdom, generalsekretær i Unge Høyre og nestleder i KrFU fikk vi pepret ørene fulle om at den kampen de snakket om verken var eller er vår fordi vi var religiøse, EU-tilhengere eller kapitalister. Vi ble rett og slett definert ut av debatten, sier Hilde Ekeberg.

- Derfor bestemte vi oss for å ta saken i egne hender og arrangere en likestillingskonferanse på andre premisser, fordi 70-tallets debatt ikke er vår debatt. Vi må slutte å gjøre likestilling til en kamp mellom kjønn, og heller samles i kampen mot alle former for diskriminering. Likestilling handler ikke om at noen må tape for at andre skal kunne vinne. Likestilling handler om like muligheter til å lykkes, rettigheter og ikke minst respekt. Mye har skjedd, men vi er enda ikke i mål. Derfor arrangerer vi ”Jentekonferansen 2010- Makt og Muligheter”, avslutter Sunniva Ihle Steinstad.

Les mer omkonferansen på facebook-eventen