Leder for Stortingets utenriks- og forsvarskomité,Ine Marie Eriksen Søreide (H), ber utviklingsminister Heikki Holmås svare på hvorfor Norge bruker stadig mindre bistand på utdanning. Selv om130 millioner barn går på skole uten å lære noe, og 60 millioner barn slutter før fjerde klasse, skriver Bergens Tidende.

- Siden 1999 har antallet barn utenfor skole falt fra 108 millioner til 60 millioner. Fremgangen kom etter at 164 land da forpliktet seg til «Education for all», sier Søreide til avisen.

Ine Marie Eriksen Søreide tar opp temaet på Stortinget torsdag.

- Men fremgangen avtok, og stagnerte i 2008, ifølge tall fra Global Monitoring Report. Den viser at i Afrika sør for Sahara øker antallet barn som ikke får skolegang. Vi vet at den samlete internasjonale bistanden til utdanning har falt i 19 lavkostland. Men det er ikke nok å komme til skole, kvaliteten på utdanningen er viktig. Derfor vil jeg spørre statsråden hvilken strategi han har, sier Søreide til Bergens Tidende.

Leder for utdanningsseksjonen i Redd Barna, Gerd-Hanne Fosen, sier til avisen at utdanningmå være hovedprioritet i bistanden, og andelen av norsk bistand som går til utdanning må kraftig opp.

Les hele saken i Bergens Tidende her.