4. februar besøkte statsministeren, finansministeren, kunnskapsministeren og partilederne i KrF og Venstre lærere som tar videreutdanning på Høyskolen i Oslo og Akershus. De fire samarbeidspartiene står sammen om å gjennomføre Lærerløftet.

- Det gleder meg å besøke lærere som benytter seg av tilbudet om videreutdanning. Regjeringen vil at norske elever skal lære mer. Vi vet at læreren er den viktigste faktoren for elevenes læring, og derfor satser vi på å gi lærere faglig påfyll gjennom videreutdanning, sier statsminister Erna Solberg.

Regjeringen har store ambisjoner på vegne av norske elever. Derfor satser vi på lærerne. Skolehverdagen endrer seg stadig, og lærerne må være helt i front. Det gjelder både faglig, og i bruken av nye og varierte undervisningsmetoder. Regjeringen vil gi lærerne de verktøyene de trenger for å bli enda bedre.

- Regjeringen har tro på lærerne, derfor gjennomfører vi denne satsingen. Lærerne er helt avgjørende når vi skal forme kunnskapssamfunnet, sier statsministeren.

Videreutdanning er et tilbud mange lærere etterspør, og kunnskapsministeren håper flest mulig vil benytte seg av tilbudet.

- Jeg håper på en ny søknadsrekord i år. I fjor kom det inn over 7 000 søknader fra lærere som ville ha faglig påfyll. I år oppretter vi 1 500 nye studieplasser, noe som betyr at 5 050 lærere kan få plass på ett av 170 forskjellige videreutdanningstilbud fra høsten. Aldri før har det vært så mange studieplasser å søke på, sier Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Etter at søknadsfristen går ut er det opp til skoleeierne å godkjenne søknadene, og sende dem videre til behandling hos Utdanningsdirektoratet.

- Staten bruker om lag én milliard kroner på videreutdanning for lærere i 2015. Vi dekker 75 prosent av de totale utgiftene til videreutdanning i matematikk og naturfag, og 60 prosent av utgiftene i andre fag. Stipendordningen medfører på sin side ingen kostnader for kommunene. Derfor forventer jeg at kommuner og fylkesting nå gir flest mulig lærere muligheten til å ta videreutdanning og få faglig påfyll, avslutter Røe Isaksen.