Høyre-Frp-regjeringen skal også skape pasientenes helsevesen og forenkle, fornye og forbedre offentlig sektor. Gjennom budsjettet skal vi bidra til å styrke norsk konkurransekraft.Det er statsminister Erna Solbergs (H) stikkord for regjeringens budsjettkonferanse.

Erna Solberg og de 17 statsrådene ankom mandag Hurdalsjøen Hotell og Konferansesenter i Akershus hvor de i tre dager skal forhandle om statsbudsjettet.

– Det dreier seg om å levere på det våre partier har lovet. Åbygge mer infrastruktur, vekstfremmende skattelettelser og å bygge Norge som kunnskapssamfunn. Vi skal skape pasientenes helsevesen og en fornyet og forbedret offentlig sektor, sa Solberg på en pressekonferanse før forhandlingene startet ifølge ANB-NTB.

– Større deler av næringslivet melder om svakere konkurransekraft og større utfordringer i møte med verden omkring oss, som har omstilt seg. En av de viktigste oppgavene vi nå har er å legge forholdene til rette for at våre bedrifter overlever i den konkurransen. Det handler om å styrke folks trygghet for jobb. Derfor er det viktig at vi dreier pengebruken mer i retning av vekstfremmende skattelettelser, infrastruktur, forskning og utdanning som vi vet er gode områder å investere i for fremtiden, sa finansminister Siv Jensen, som også la vekt på at det fortsatt er gode utsikter for norsk økonomi skriver ANB-NTB.