Digital post er smart. Med digital post sparer både stat og kommune penger på porto og papir. Men det er ikke det viktigste. Det viktigste er at en sikker, digital postkasse er tryggere og enklere for deg som bruker den. Brevene ligger ikke lenger ulåst i den grønne postkassa til du kommer hjem fra ferie. De blir ikke borte bak sofaen eller mellom to aviser. Med digital postkasse er brevene trygge. Du kan åpne brevene i samme øyeblikk som de blir sendt, og uansett hvor i verden du er. Med digital postkasse blir det lett å holde orden og følge med, for brevene blir lagret i et arkiv du kan sortere etter dato eller søke i.

Digitale brev kan ha lenker direkte til statlige og kommunale tjenester. I fremtiden kan du takke ja til barnehageplass ved å trykke på en lenke og sende inn et ferdig utfylt skjema. Ingen ny innlogging er nødvendig, ingen leting etter riktig etats nettsiders riktige skjema, ingen papirutskrifter og ingen porto. Alt du må gjøre er å følge lenken og sende inn skjemaet digitalt.

Nettopp derfor er digital postkasse et viktig skritt på veien mot en effektiv, brukervennlig og digital offentlig forvaltning, og det er også grunnen til at regjeringen har satt en så klar og tydelig frist til de statlige etatene. De har halvannet år på seg. Innen første kvartal 2016 skal alle statlige etater som sender post på papir, i stedet sende digitale brev til innbyggerne.

Men du trenger ikke vente så lenge. 2016 er siste frist. Allerede i november kan du få dine første digitale brev. Da begynner de digitale foregangsetatene Kreftregisteret, NAV og Statens Innkrevingssentral å sende noen av sine brev digitalt. Og det eneste du må gjøre, er å velge om du vil ha brevene dine levert i postkasse fra Digipost eller e-Boks AS.

Bruker du ikke digitale løsninger, vil du fortsatt få post på gamlemåten. Og du kan reservere deg. Men for de aller fleste av oss, blir digital post den enkle, gode og trygge løsningen.

Jan Tore Sanner

Kommunal- og moderniseringsminister

Innlegget er først publisert i Adresseavisen 31.07.2014.