Det er behov for store endringer i jernbanesektoren i årene som kommer. Det er det liten tvil om etter Høyres seminar tirsdag. Her møttes politikere og jernbanens fremste representanter for å diskutere fremtidens utfordringer.

Bros mener Jernbaneverket må se til det private næringsliv, og blant annet sette en sluttdato for når et prosjekt skal være ferdig.

- I JBV har vi nå ansatt flere prosjektledere med bakgrunn fra Hydro. De er "noe overrasket" over at vi ikke har vært mer opptatt av å få avkastning på kapitalen vi investerer, sier Bors, ifølge Aftenposten.

Norwegian på skinner

I tråd med EUs jernbanepakke er Høyre og resten av opposisjonspartiene svært lystne på å slippe til private aktører på norske skinner. NSB har i dag bare konkurrenter i utlandet. Høyres transportpolitiske talsmann, Øyvind Halleraker, ønsker seg en norsk konkurrent til NSB. Han ser for seg at flyselskapet Norwegian kunne vært en god kandidat.

- Tenk hvis vi kunne fått Bjørn Kjos og Norwegian ned på bakken for å kjøre tog. De har virkelig spisskompetanse når det handler om å transportere store menneskemengder, sier Halleraker til Klassekampen.