Jeg gleder meg over at Trond Giske nå erkjenner at den særnorske formuesskatten rammer norsk eierskap og våre arbeidsplasser. Gjennom mange år har hele sentrum-høyresiden i norsk politikk sagt at formuesskatt er skatt på norske arbeidsplasser, mens venstresiden har hamret inn at formuesskatt er skatt på rikdom. Endelig kommer nye toner fra deler av venstresiden, sier nestleder i Høyre Jan Tore Sanner, og utdyper mer i en egen bloggpost.

Jan Tore Sanner tror ikke at regjeringen vil klare å hente inn 14 milliarder kroner fra boligeiere på Holmenkollåsen og på Snarøya slik Trond Giske antyder.

- Omleggingen som Giske foreslår vil ramme vanlige boligeiere, og den vil ramme mange hardt. Erfaringene både fra skattereformen i 1992 og 2005 viser dessuten at når Ap har hatt en hånd på rattet blir resultatet høyere skatt for bedriftene. Min spådom er at Giskes skattevri vil gi oss både formuesskatt og en statlig eiendomsskatt, sier Sanner.

Her kan du lese mer om hvordan eiendomsskatten vil ramme boligeierne.

En melkeku for staten

Dagens Næringsliv advarer i en egen artikkel om at eiendomsskatt kan bli en ny melkeku for staten. Dersom Norge hever eiendomsskatten til OECD-nivå vil staten i følge DN få en ekstrainntekt på 35 milliarder kroner i året.

Høyre vil fjerne formueskatten

Høyre har i mange år foreslått at den særnorske formuesskatten skal avskaffes. Forslaget til Trond Giske er en avsporing av denne debatten. Høyre vil fjerne formuesskatten, men vil ikke sende regningen til vanlige boligeiere over hele landet.