Det var alle partilederne som møtte til debatt hos TV2. Temaene var skatt og velferd, fattigdom og innvandring. Foss reagerer spesielt på at Jens Stoltenberg og Kristin Halvorsen nå gav uttrykk for stor vilje til å samarbeide med de borgerlige partiene i kampen mot fattigdom.

- De rødgrønne har tross alt stemt imot en rekke av våre forslag i fattigdomsbekjempelsen. Hvorfor støttet de ikke Høyre når de nå snakker så pent om flere av våre forslag, spør Foss.

Han bet seg også merke i Erna Solbergs poeng om at velferd ikke bare dreier seg om offentlige utgifter, men vel så mye om at enkeltmennesker og familier har bedre muligheter til å bestemme over egen hverdag.

- Dette er jo en klassisk konflikt mellom venstresiden og oss i Høyre. For meg er det god velferd å sikre at de som faktisk har tjent pengene får lov å bestemme mer over hvordan de skal brukes. Om det betyr bedre muligheter til å betale ned boliglånet, muligheten for å reise på ferie eller andre ting, det må hver og en få lov til å bestemme, sier Foss.

- Vi har vist før at skattelettelser ikke truer velferden, men tvert imot kan bidra til å skape vekst, flere jobber og dermed større skatteinntekter. Dessverre vil ikke Stoltenberg lære av Høyres gode resultater. Da er det kanskje best vi ser til å få byttet ut regjeringen med en regjering hvor Høyre får sitte i førersetet, avslutter Foss.