Onsdag varslet Utdanningsforbundet en opptrapping av lærerstreiken. 5500 lærere er tatt ut i streik i 132 kommuner og 18 fylkeskommuner.

- Mange elever vil bli rammet av en streik. Det er åpenbart en tillitskrise mellom lærere og KS og jeg håper nå begge parter viser vilje til å komme frem til en løsning, sier Henrik Asheim i Stortingets utdanningskomité. - Ingen er tjent med at det blir streik. Derfor er det positivt at KS har sagt at de er villige til å diskutere alle konstruktive forslag til løsning. Denne utstrakte hånden er det viktig at lærerorganisasjonene tar imot.

Det er KS og lærerorganisasjonene som forhandler om denne avtalen, men saken har skapt et stort engasjement også blant politikere på Stortinget.

- For Høyre er det veldig viktig at dette ordner seg, og jeg forutsetter at partene gjør alt de kan for å komme frem til en løsning som er til det beste for alle parter, fortsetter Asheim.

I mens jobber regjeringen videre med andre tiltak som skal styrke læreryrkets status.

- Vår skolepolitikk bygger jo på å løfte frem lærerne og øke deres status. Derfor vil vi innføre masterutdanning for lærere fra 2017 og vi satser betydelig på videreutdanning av lærere, avslutter Asheim.