Nestlederen var i helga i Tromsø i forbindelse med Troms Høyres årsmøte, og fra talerstolen slaktet han fiskeriminister Helga Pedersen.

Helga Pedersen mener Sanners angrep faller på sin egen urimelighet.

– Dette viser nok en gang at Jan Tore Sanner ikke har mye å fare med, sier Helga Pedersen.

– Hun har åpenbart sovet i timen. Det er all mulig grunn for folk i nord til å være skuffet over at de store visjonene er blitt til løftebrudd. Det er blitt til mye ord mot nord, sier Jan Tore Sanner til Nordlys.

Han mener den manglende nordområdesatsingen er et løftebrudd.

– Slik jeg ser det er det kanskje den rødgrønne regjeringens aller største løftebrudd, sier Sanner.

For dårlig

Sanner mener dette er for dårlig og at Helga Pedersen burde kjempet mye mer for sin landsdel.

– Hun er den eneste statsråden fra Nord-Norge. Jeg mener hun har kjempet og gjort altfor lite for landsdelen. Hun har vært nesten fraværende i hele denne stortingsperioden, sier Jan Tore Sanner og legger til at hun må ha sovet i timen når regjeringen vedtok NOx-avgiften som rammet fiskeflåten knallhardt.

– Det tok næringen over et år å rydde opp i dette. Her burde fiskeriministeren kjempet mot avgiften, sier han.

– Helga Pedersen trives åpenbart godt som programsnekker på Youngstorget. Men selv ikke der klarer hun ikke å levere i forhold til klare standpunkt i forhold til olje og gassvirksomheten.

Han mener også hun bør kjenne sin besøkelsestid på Husøy til høsten.

– I fjor høst kom hun ikke til landets kanskje viktigste fiskerikonferanse. Der bør hun innfinne seg til høsten, sier han.

– Hvor var hun når det ble besluttet at Olavsvern skulle legges ned. Sov hun i timen, spør Sanner.

– Og sov hun i timen da finanskrisen slo over til å bli en fiskerikrise? Det var uker med press fra opposisjonen før hun kom med noen tiltak, sier Sanner.

Desperate

Helga Pedersen mener Høyre framstår som desperate.

– Jan Tore Sanner har tydeligvis mistet troen på sitt eget parti. Han har gjort seg selv til en ekspert i å angripe andre, noe vi også så i forrige uke da han angrep justisminister Knut Storberget, sier fiskeri- og kystminister Helga Pedersen.

– Vi har gjort mye for Nord-Norge gjennom hele denne stortingsperioden. Forsvaret ble den store vinneren. Fellesoperativt hovedkvarter ble flyttet fra Stavanger til Bodø. I tillegg har vi fått en kjempesatsing på forsvaret i Indre Troms, sier Helga Pedersen.

Hun er også sterkt uenig i påstandene om fiskerikrisen.

– Vi kom med en krisepakke etter bare 14 dager på 700 millioner. I tillegg har vi gjennom denne stortingsperioden vært i front for å bekjempe overfisket i Barentshavet, sier Pedersen.

Hun mener Høyres kritikk mot NOx-avgiften ikke er uventet.

– Høyre vil jo sammen med Frp gi skatte og avgiftslette. Det vil kun være en fordel for de rike som bor i sør, sier Pedersen. (ANB)