Denne uken ble det klart at rekordmange lærere får videreutdanning. Dette var et av Høyres aller viktigste valgkampsaker i fjor, et løfte som nå er på god vei til å bli innfridd.

- Et viktig bidrag for å bygge lærerkompetanse for fremtiden, mener Utdanningsforbundets nestleder, Steffen Handal, ifølge forbundets egne nettsider.

- Det er veldig bra at regjeringen holder løfter og følger opp, dette er et skritt i riktig retning. Vi deler regjeringens tro på at dette er et viktig bidrag for å bygge lærerkompetanse for fremtiden. Kompetansestrategien er en utmerket måte for lærere, kommuner og nasjonale myndigheter å samarbeide for å heve kvaliteten i norsk skole ytterligere, legger han til.

Mer enn 3000

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kunne på onsdag fortelle at mer enn 3000 lærere får plass på et videreutdanningstilbud neste skoleår. Tallet er rekordhøyt, og en økning på drøyt tusen fra foregående år.Over 7000 lærere søkte om videreutdanning i år. I fjor var søkertallene i underkant av 4000.

– Aldri før har det blitt gitt tilbud om videreutdanning til så mange lærere.Målet med en storstilt satsing på videreutdanning, er at elevene skal lære mer på skolen. Dette er en viktig del av regjeringens satsing på Kunnskapsskolen. Vi vil skape en kultur for læring på den enkelte skole, sier kunnskapsministeren i en pressemelding.

- Over 7000 søkt om videreutdanning, og det er en økning på 75 prosent, legger han til.

Nødvendig

Utdanningsforbundet ser seg fornøyd med utviklingen.

- Vi er også glade for at flere kommuner nå ser ut til å ha blitt mer velvillige til å innvilge søknader. Det er helt nødvendig for at alle de lærerne som ønsker videreutdanning skal få anledning til å ta den, sierHandal.

Les mer om Utdanningsforbundets egen medlemsundersøkelseher.