Flere medier har i dag hatt oppslag om Arbeiderpartiets nye skoleløfter. Det gir Høyre en anledning til å ønske velkommen etter.

- Arbeiderpartiets nyorienteringer i skolepolitikken minner mistenkelig om tiltak Høyre har foreslått ved flere anledninger. Det må være lov å spørre seg hvorfor Arbeiderpartiet ikke har tatt tak i dette før, når de nå har sittet syv år i regjeringen, sier Elisabeth Aspaker, Høyres utdanningspolitiske talskvinne.

Prepper for valgkamp

Skolebyråd i Oslo, Torger Ødegaard, sier i dag til Aftenposten at det skinner gjennom at vi skal inn i en valgkamp. Med dette ønsker Stoltenberg å legge Arbeiderpartiet nærmere Høyre i skolepolitikken.

- Etter min mening er Høyre best til å gjennomføre Høyres skolepolitikk, sier Ødegaard til avisen.

Ødegaard sier det er bra at Ap nå løfter satsing på basisferdighetene lesing og regning, men også han lurer på hvorfor dette ikke er blitt gjort tidligere.

- Det må være lov å stille spørsmålet: Kjære vene – hvorfor har ikke Stoltenberg gjort dette tidligere? Behovet for å satse på elevenes grunnleggende ferdigheter er ikke noe vi er blitt klar over nå, men da vi begynte å kartlegge og fikk internasjonale undersøkelser for over ti år siden. Da står det ikke helt til troende at han skal endre kurs nå, etter åtte år med flertallsregjering, sier Ødegaard.

Viktig med læreren

Høyre har nye ideer og bedre løsninger for norsk skole. Våre løsninger vil sørge for at alle elever blir møtt av en faglig sterk lærer. Dette er helt nødvendig for å løfte alle elevenes ferdigheter. Det kan ikke være et sjansespill som avgjør om en elev første skoledag blir møtt av en god eller dårlig lærer.

Derfor har Høyre tatt til orde for en massiv satsing på etter- og videreutdanning, slik at flere lærere får tilbud om kompetanseheving. Vi har også foreslått at de nye kompetansekravene må gjelde alle lærere, samt en femårig masterutdanning for lærere.

- Hvis Arbeiderpartiet mener det de nå sier, hvorfor ser vi ikke spor av dette i statsbudsjettet for 2013, spør Aspaker.

Les mer om NRKs undersøkelse som viser at nordmenn mener Høyre har de beste løsningene for skolen.