Til hoyre.no-redaksjonen gir partileder Erna Solberg følgende kommentar:

- Målingen viser tydelig at velgerne ønsker seg en ny regjering og ny politikk. Velgerne ser at Høyre har solide og troverdige løsninger på et bredt spekter av saker, som et alternativ til en regjering som fremstår ute av stand til å håndtere de vanskelige utfordringene.

Høyre går fram 3,5 prosentpoeng til 28,3 prosent på augustmålingen. Fremskrittspartiet er landets nest største parti med en oppslutning på 23,4 prosent, ned 1,3 prosentpoeng fra juni.

For Arbeiderpartiet er situasjonen verre. Ap faller 4 prosentpoeng til 22,1 prosent, og må nøye seg med å være landets tredje største parti. Aps regjeringspartner Sosialistisk Venstreparti faller 1,4 prosentpoeng fra juni og får 5,4 prosent på målingen. Det tredje regjeringspartiet, Senterpartiet, går fram 0,7 prosentpoeng til 5,4 prosent.

Videre går Kristelig Folkeparti fram 0,5 prosentpoeng til 5,7 prosent. Venstres oppslutning øker med 0,6 prosentpoeng til 6,1 prosent, og Rødt får 2,4 prosent på målingen, opp 1,1 prosentpoeng fra juni.

Les hele saken her.