Høyre-leder Erna Solberg tror det hjelper at hun er blitt kåret til vinner i flere TV-debatter.

Fremskrittspartiet faller mest, og får en oppslutning på 21,8 prosent. KrF går tilbake 1,3 prosentpoeng til 4,9 prosent, mens Venstre synker mot sperregrensen og får 4,2 prosent etter et fall på 1,9 prosentpoeng.

Ap får en fremgang på 2,5 prosentpoeng til 32,9 prosent. Samtidig går SV fram med 1,8 prosentpoeng til 8,8 prosent, mens Senterpartiet taper 0,5 prosentpoeng til 6,4 prosent.

Rødt stiger med 0,6 prosentpoeng og får 1,8 prosent oppslutning, noe som ville sendt både Torstein Dahle og Erling Folkvord inn på Stortinget dersom målingen hadde vært valg.

Rødgrønt flertall

De tre rødgrønne partiene ville fått 85 mandater og opposisjonen 82, dersom InFact-målingen hadde vært valg. I tillegg ville partiet Rødt vært inne med to mandater.

Hoyre.no-redaksjonen fikk et innspill på at det anerkjente mandatfordelingsprogrammet Celius gir de rødgrønne kun 83 mandater, og dermed ikke flertall. Dette er nå sjekket ut, og vi har nå fått bekreftet at VGs mandatberegning er korrekt. Misforståelsen oppstod på grunn av at VG har trykket feil desimaltall på SV i papirutgaven.

Denne artikkelen vil bli oppdatert utover dagen. Trykk Ctrl + F5 for å se artikkelens siste oppdateringer i nettleseren.