I fjor oppnådde Høyre 17,2 prosent. Dagens partimåling gjennomført av Respons Analyse for Bergens Tidende gir partiet 24,9 prosent.

"Man må helt tilbake til Kåre Willoch sin glansperiode og stortingsvalget i 1985 for å finne så høy oppslutning om partiet. Da fikk Høyre 30,4 prosent og 50 mandat," kommenterer Bergens Tidende.

- Vi har sett tidligere: Høyre har fått et godt sig. Vi har vært opptatt med å vise bredden i politikken vår: å være samarbeids- og løssingsorienterte, mindre opptatt av spillet i politikken, seier Høyre-leder Erna Solberg til avisen.

– Jeg tror vi har truffet bra med budskapet vårt. Samtidig ser velgerene at selv om regjeringen bruker mer penger, løser man færre oppgaver. Den rød-grønne regjeringen har nærmest allergi mot private løsinger. Samtidig øker helsekøene selv om det finnes tilgjengelig kapasitet. Når tidligere stortingsrepresentant for Ap, Karita Bekkemellem, må kjøpe private løsninger for at mannen skal få behandling, forteller det mer enn mange ord. Regjeringen er primært opptatt av å si nei, sier Solberg til Bergens Tidende.

Les hele saken i dagens papirutgave av Bergens Tidende (10.06.10).