En ny meningsmåling som Norfakta har utført for Nationen og Klassekampen viser at Høyre hadde fått 28,6 prosent oppslutning dersom det var kommunevalg i dag. Det er en fremgang på 9,3 prosent fra kommunevalget i 2007.

Tallene er så gode at Høyre kan gå mot sitt beste kommunevalg noen gang, melder Nationen.

En oversikt på Wikipedia som har tall fra 1928-2007 viser at 1979 var det året Høyre gjorde sitt beste kommunevalg med 29,2 prosent oppslutning. Det er 0,6 prosent over tallene i dagens måling.

Se alle tallene på Wikipedia

Forsiden til Nationen 3. september 2011

25,3 prosent på stortingsmåling

Norfakta har også foretatt en stortingsgmåling der Høyre får 25,3 prosent oppslutning.

Høyreleder Erna Solberg er glad for de gode målingene og tror utviklingen først og fremst skyldes at Høyre snakker mest om egen politikk.

- Vi får fram sakene våre. Så kan det hende det bidrar til tallene at noen er misfornøyde med regjeringen, men jeg tror det meste av veksten skyldes sakene våre, sier hun til Nationen.

Solberg mener også at Høyre har gode sjanser for å overta makten i noen tidligere Ap-bastioner:

- Vi har høy lokal aktivitet og mange flinke folk, og vi merker stor tilstrømning av ungdommer som melder seg inn. Vi mener også at vi har fått fokus på mange av sakene våre nå i valgkampen, og er svært fornøyde med at vi har fått satt skole så klart og tydelig på den politiske dagsorden, sier Høyrelederen til Nationen.

Les hele saken i Nationen

Borgerlig flertall i flere store byer

Beregninger politisk.no har laget på bakgrunn av det ferskeste kommunevalgbarometeret viser at det ligger an til borgerlig flertall i flere av de store byene. Ni dager før valget er det klar borgerlig ledelse i Oslo, melder nettsiden.

Også i Stavanger, Kristiansand og Bergen er det klart borgerlig flertall ifølge politisk.no.

Les hele saken på politisk.no