Med en fremgang på fire prosentpoeng fra stortingsmålingen i mai setter Erna Solberg ny Høyre-rekord.

Ni av ti Høyre-velgere fra 2009 ville ha stemt på partiet i dag. Det gjør Høyre-velgerne til de mest trofaste. Samtidig svarer hver fjerde velger som stemte på Fremskrittspartiet og Venstre at de i dag ville ha stemt på Høyre.I tillegg ville Høyre kapret rundt 140.000 velgere som stemte rødgrønt ved forrige stortingsvalg.

- Jeg skal aldri si at vi ikke kan vokse ytterligere, men jeg minner meg selv om at vår ambisjon for to år siden var å å stabilisere oss på 20 prosent. Jeg er glad for at vi stabiliserer oss over 20 prosent, så tar jeg med alle sånne gode målinger som ekstra pynt på toppen, sier Erna Solberg til politisk.no.

Les hele saken og se de øvrige partiers tall hos politisk.no

31,8 prosent ville gjort Høyreleder Erna Solberg historisk.

Med et slikt valgresultat ville Høyreleder Erna Solberg blitt historisk. Partiet gjorde sitt beste stortingsvalg i 1981 da de fikk 31,7 prosent.

I enkelte valgstatistikker står partiet oppført med 31,8 prosent som valgresultat, noe de hadde etter valget den 14. september. Men på grunn av feiul ved gjennomføringen av valget ble det holdt omvalg i Buskerud, og Troms 7. desember samme år. Det første til at Høyre mistet et mandat i Buskerud til Arbeiderpartiet og at partiet endte på 31,7 prosent ved dette valget.

31,8 prosent ville dermed vært Høyres beste valgresultat gjennom tidene. Derimot har partiet hatt høyere oppslutning på meningsmålinger fra TNS Gallup tidligere, senest rett før stortingsvalget i 2001.