- Det er jo hyggelig å høre, dette er jo av de målingene vi har ligget lavest på. Jeg tror framgangen skyldes at vi har vært klare på at vi vil inngå et borgerlig samarbeid. Samtidig har vi snakket tydelig om de viktigste sakene våre, sier partileder Erna Solberg.

I målingen har de borgerlige partiene flertall med 89 av totalt 169 mandater.

Arbeiderpartiet går imidlertid frem med 1,9 prosentpoeng til 33,3 prosents oppslutning, mens Frp går tilsvarende ned til 24,8 prosent. Rødt får 1,1 prosent (-0,2), SV 6,9 prosent (-0,7), Senterpartiet 5 prosent (-0,2), Venstre 5,4 prosent (+0), KrF 6,6 prosent (-1,2), andre partier 1,9 prosent (+0,1).

Litt tilbake på VG-måling, men der ligger Høyre uansett på 16,8%
Høyre går imidlertid tilbake 1,3 prosentpoeng til 16,8 prosent på VGs måling. Kristelig Folkeparti går tilbake 0,9 prosentpoeng til 5,8. Venstre får 5,2 prosent, en tilbakegang på 0,3. Sp går tilbake 0,2 prosentpoeng til 6,4 prosent. Rødt får 1,9 prosent på VG-målingen, tilbake 0,1 prosentpoeng, mens andre partier er registrert med 2,2 prosent, en tilbakegang på 0,1.Mandatberegningen viser likevel at de borgerlige partiene danner et klart blått flertall også på VGs måling, med 89 mandater mot de rødgrønnes 78.