Mens 16,6 prosent av de mannelige velgerne stemte på Høyre ved stortingsvalget i fjor høst, var det 17,9 prosent av kvinnene som gjorde det samme. I 2005 var de tilsvarende tall 15,6 og 12,7 prosent. Fordelingen av stemmer på kjønn viser også at Erna Solberg kapret flere kvinner ved stortingsvalget enn Siv Jensen.

- Det er blant kvinner i privat sektor vi har økt mest. Vi har appell hos kvinner i skjæringspunktet offentlig/privat sektor. Mange kvinner som jobber i offentlig sektor, opplever at det ikke er så godt rom for å sette sitt preg på virksomheten. Mange vil være sjef, starte noe eget, og er opptatt av andre saker enn bare de klassiske kvinnespørsmålene, sier Erna Solberg.

Hun tror også mange kvinner i likhet med Høyre reagerer på lange helsekøer.

Kvinnepolitisk leder i Høyre Linda Hofstad Helleland mener det har veldig mye å si at Høyre har kvinnelig partileder.

- Erna snakker om politikk på en måte som engasjerer kvinner og som kvinner identifiserer seg med. Hun framsto i valgkampen som ei dame som forsto folks problemer og hadde tillitsvekkende svar, sier Hofstad Helleland.

Les hele saken på side 10 i dagens utgave av Dagbladet (14.01.10).