– Varsellampene blinket allerede i fjor. Det viser regjeringens egne tall i statsbudsjettet for 2010, sier Høyre-nestleder Jan Tor Sanner.

Den økonomiske smellen på dette området kom allerede i fjor og forfjor. Realveksten i folketrygdutgiftene steg med 5,7 milliarder kroner i 2008 og så mye som 11,2 milliarder i 2009.Regjeringen anslår at disse utgiftene vil stige med ytterligere 8,7 milliarder neste år. Over 60 prosent av realveksten skyldes økte utgifter til uførhet, sykepenger og attføring.

– Regjeringen har opptrådt defensivt og feigt. De rødgrønne har vært opptatt av å glatte over problemene før valget. Frykten for å tape valget har vært større enn evnen til å ta tak i den kraftige veksten i utgifter til uførhet og sykepenger, sier Sanner.

– Regjeringen har feid problemene under teppet. Dette burde vært tatt tak i for et par år siden. Da hadde vi en enestående vekstperiode for norsk økonomi. Nå blir utfordringen i stedet kjempestor, sier Sanner.

Les hele saken