Bakgrunnen for bloggtreffet "Blått Nytt år" 5. januar er at Høyre ønsker kontakt med bloggere som følger norsk politikk og Høyre. Blant de inviterte bloggere var det både medlemmer og ikke-medlemmer. Blant de sistnevnte deltok blant andre Knut Johannessen ("Vox Populi"), Ole Martin Skilleås ("Olemskiblogg") og Bente Kalsnes.

- Vårt ønske var rett og slett å gjøre våre tanker kjent for bloggerne og også å få vite om deres behov og ideer. Vi vil ha kontakt med bloggere på samme måte som vi har kontakt med journalister i tradisjonelle medier, sier generalsekretær Trond R. Hole.

Høyre ønsker å arrangere lignende liknende bloggtreff også i fremtiden, samt legge til rette for at bloggere får delta på Høyres landsmøte til våren.

- For et parti som Høyre, hvor enkeltindividet, frihetsperspektivet og ytringsfriheten står så sterkt, så blir det ekstra naturlig at vi orienterer oss mot bloggerne og deres viktige arbeid i samfunnsdebatten. Høyre er og skal være partiet for de modige og selvstendige røster, for mangfold fremfor enfold og ensretting, og for stor takhøyde fremfor meningspisk.

- Vi trenger flere bloggere
Nestleder Jan Tore Sanner representerte partiledelsen på bloggtreffet, og var veldig godt fornøyd med møtet:

- Som et moderne og fremtidsrettet parti er det viktig for oss å forstå og ta i bruk de nye mediene. Jeg synes det er fantastisk at folk tar mediemakten tilbake og deltar i samfunnsdebatten.

Sanner er også selv en aktiv blogger:

- Selv har jeg stor glede av å blogge både fordi det gir meg en mulighet til å ha direkte kontakt med folk, men også fordi jeg kan skrive hva jeg vil og når jeg vil uten å 'selge nyheten' inn til en avis eller radiostasjon. Det gledet meg å se at det er så mange interesserte bloggere. Vi trenger flere. Her er det en mulighet for mange til å engasjere seg. Det blir en ny kamp om å prege de nye mediene. Den håper jeg blåbloggerne vinner.

På bloggtreffet holdt også bloggerne Bente Kalsnes og Heidi Nordby Lunde ("Vampus") hvert sitt innlegg hvor de resonnerte litt omkring politisk blogging som fenomen.

Les NA24s omtale av møtet

Her er noen lenker til bloggernes egne reaksjoner etter møtet:

Vox Populi: En norsk nett-Obama?

Politikk i Enebakk: Blått Nytt År!-samling

Liberaleren: Høyres bloggtreff en suksess

hablog: En kveld inne i det gode selskap

Bente Kalsnes: Norwegian blogging politicians - some tendencies