Høyre og Fremskrittspartiet har nok en gang flertall på en meningsmåling utført for NRK. vg.nett kommentarer blant annet at Høyre er relativt stabil med en oppslutning på 26,4 prosent.

Arbeiderpartiet går tilbake 1,9 prosentpoeng til 27,8 prosent, mens Sosialistisk Venstreparti går fram 2,1 prosentpoeng til 6 prosent. Senterpartiet faller 0,3 til 4,8 prosent.

Venstre får 4,9 prosent, fram 1,4 mens Kristelig Folkeparti er nede på 4,6 prosent, tilbake 0,2.

I følge NRK har de rødgrønne på meningsmålingene tapt 20 mandater siden stortingsvalget. NRKs Kyrre Nakkim mener Jens Stoltenberg må ta mesteparten av skylden:

- Den rødgrønne regjeringens prosjekt var stø kurs, og det er salgbart til velgerne under en finanskrise, og når det er uro. Men krisen er over i Norge, og da forlanger velgerne noe mer. Velgerne vil ha noe nytt, og det har ikke regjeringen klart å selge. Arbeiderpartiet ønsker ikke å gjøre denne typen grep, som vil svekke budsjettbalansen og gjøre den økonomiske situasjonen vanskeligere. Her må nok Stoltenberg ta mesteparten av skylden, sier han.

Se også duellen mellom Jens Stoltenberg og Erna Solberg i NRK i går - lederne for de to største partiene på denne målingen.