I mandagens Dagsrevyen fastslo han at Høyre er 100 prosentimot innføringen av en rushtidsavgift, noe bådeTransportøkonomisk Institutt og næringsorganisasjonen HSH har anbefalt.

- Det er nok avgifter på bil og veitrafikk, sier Helleland, som selv er pendler fra Drammen til Oslo. Deter behov for å bygge ut et bedre tog- og kollektivtilbud. Da er ikke svaret flere avgifterfor bilistene, men rett og slettutbygging av et bedre kollektivtilbud.

- En rushtidsavgift vil ramme usosialt. Småbarnsfamilier og andre som er avhengige av bil, men som ikke har et rilfredsstillende alternativ, vil bli hardest rammet. Nå må vi først og fremst sørge for å sett skikkelig fart på utbyggingen av vei og bane, sier Helleland.

Også Høyres byrådsleder i Oslo, Erling Lae, sier et klart nei til rushtidsavgift. I en debatt på NRKs Valg 09 mandag kveld sa han:

- Staten må gjøre det den skal, nemlig å bygge jernbane. Hvis ikke blir rushtidsavgift bare en straff, fastslo han i debatten med samferdselsminister Liv Signe Navarete.

I mandagens Dagsrevyen fastslo han at Høyre er 100 prosentimot innføringen av en rushtidsavgift, noe bådeTransportøkonomisk Institutt og næringsorganisasjonen HSH har anbefalt.

Det er nok avgifter på bil og veitrafikk, sier Helleland, som selv er pendler fra Drammen til Oslo. Deter behov for å bygge ut et bedre tog- og kollektivtilbud. Da er ikke svaret flere avgifterfor bilistene, men rett og slettutbygging av et bedre kollektivtilbud.

En rushtidsavgift vil ramme usosialt. Småbarnsfamilier og andre som er avhengige av bil, men som ikke har et rilfredsstillende alternativ, vil bli hardest rammet. Nå må vi først og fremst sørge for å sett skikkelig fart på utbyggingen av vei og bane, sier Helleland.

Også Høyres byrådsleder i Oslo, Erling Lae, sier et klart nei til rushtidsavgift. I en debatt på NRKs Valg 09 mandag kveld sa han:

Staten må gjøre det den skal, nemlig å bygge jernbane. Hvis ikke blir rushtidsavgift bare en straff, fastslo han i debatten med samferdselsminister Liv Signe Navarete.