Høyre får 28,8 prosentpoeng, en framgang på 9,3 bare siden stortingsvalget i fjor høst. Sammenliknet med en tilsvarende måling for sju måneder siden, har partiet mer en doblet oppslutningen i Rogaland.

Høyre skårer suverent best når det gjelder partilojalitet. 92,3 % av de som stemte Høyre i september, vil gjøre det samme i dag. For KrF er tallet 66,6 %, for Venstre 51,4, men her er utvalget lite.

– Høyre er synlig på den politiske arena. Erna Solberg fremstår som eneste reelle statsministerkandidat på borgerlig side. Det jobbes godt både i stortingsgruppa og ute i kommunene. Vi har mange dyktige ordførere som profilerer partiet og vi er er samarbeidsorienterte. Dessuten er folk møkka lei av den rødgrønne regjeringen og vil ha et skifte i 2013, sier stortingsrepresentant Arve Kambe fra Rogaland Høyre.

Nedgang for sentrum
KrF har mistet grepet om Rogaland og er nede i en oppslutning på 9,0 %, ned 2,1 siden det dårlige septembervalget. Venstre er ikke bare under sperregrensa, partiet stuper ned til 2,7 prosent.

Labert for de rødgrønne
SV har heller ikke mye å glede seg over denne gang. 3,9 % er ned 0,8 siden stortingsvalget og
1,9 under tilsvarende måling i desember. Ap får 23,6 %, mot 26,1 under stortingsvalget i september.

For det tredje rødgrønne partiet, Senterpartiet, er oppslutningen også stabil, etter målingen å dømme. Sp får nå 5,3 %, tilbake 0,5 i forhold til stortingsvalget