Nettavisen presenterte nylig et prakteksempel som viser at nå har bråk og uro i undervisningen gått for langt. Der kommer det frem at en førsteklassing i Telemark så seg nødt til å bruke hørselsvern i klassen fordi han var plaget av bråk og uro. Dette førte til at han hadde problemer med å konsentrere seg og følge med.

Høyre har lenge vært en pådriver i arbeidet for å få bukt med bråk og uro i klasserommene. Det er skremmende hvor mye tid som hver dag går bort i bråk og uro, i stedet for å gå til undervisning.

- Undersøkelser viser at 25 minutter hver eneste dag går bort til unødig støy. Det tilsvarer et helt skoleår som norske elever går glipp av. Slik kan det ikke fortsette, sier Elisabeth Aspaker, utdanningspolitisk talskvinne i Høyre.

Hun reagerer kraftig på denne episoden Nettavisen presenterte.

- Noe er helt galt med læringsmiljøet når elever tyr til hørselvern på skolen for å få arbeide i fred og ro, mener Aspaker. Dette viser at bråk og uro er blitt en trussel som ødelegger for elevenes læring.

- Det er langt over streken at en liten gutt må ta affære selv. Jeg blir opprørt over at situasjonen får utvikle seg så langt at elevene selv må ordne opp, fortsetter Aspaker.

- Nå må regjeringen ta grep, og det fort, mener Aspaker.

- Høyre vil styrke etter- og videreutdanningen av lærere innen klasseledelse. Vi vil bruke 100 millioner på å etterutdanne lærere i klasseledelse i løpet av 2012. Det haster med å komme i gang, men regjeringen vil verken tidfeste når dette skal starte eller når alle norske lærere skal ha gjennomført dette.

Høyre vil dessuten oppfordre skolen til å ta initiativ til et tettere samarbeid med foreldrene slik at man i fellesskap kan bli enige om hvilke kjøreregler som må gjelde på skolen for at elevene skal få et godt arbeidsmiljø i klassen. Skole og hjem må her spille mer på lag.

- Elevene kan ikke vente lenger, de skal ikke måtte kaste bort ett helt år av skolegangen sin på grunn av bråk og uro, avslutter Aspaker.