Høyre-leder Erna Solberg, nestleder Jan Tore Sanner, tidligere nestleder Per-Kristian Foss og partikollega Ingjerd Schou har lagt frem et privat lovforslag om en valgreform som skal gjelde allerede fra neste stortingsvalg. Forslaget (Dokument 8:101 S (2009–2010) kan du lese her.

Forslaget går ut på at velgerne kan sette et kryss bak hvert enkelt navn på de ulike partienes lister og på den måten påvirke personvalget: Dersom minst 8 prosent av velgerne gir en ekstra personlig stemme til én politiker langt nede på listen, spretter vedkommende opp på førsteplass - forutsatt at ingen av toppkandidatene har fått minst 8 prosent personlige stemmer.

- Norge er nå snart det eneste landet i Europa hvor velgerne ikke har mulighet til å påvirke hvilke personer som velges inn, bare partier, sier Solberg og viser til at vi allerede har mulighet til å gi personstemmer ved lokalvalgene. - Vi utsetter altså «fritidspolitikerne» våre for velgernes personvalg. Landets heltidsbetalte stortingsrepresentanter, derimot, slipper velgernes påvirkning. Det bør det bli en slutt på, sier Høyre-lederen.