- Vi jobber med et dokument 8 forslag om å gjennomgå hele systemet for statlig innkreving av gjeld. Vi må sikre at statlige innkrevere ikke tømmer folk for alt de har, sier Høyres stortingsrepresentant Torbjørn Røe Isaksen til Nettavisen.

- Vi har laget et system som driver folk ned i gjeld og i henda på kyniske forbrukslånspushere. Selv om folk har satt seg i gjeld så kan vi ikke ha en offentlig system som gjør det vanskeligere for folk å komme ut av gjeldsfella. Vi har jo hørt stygge historier om private innkrevingsselskaper, da kan ikke det offentlige drive på samme måte. Det må være mulig å leve samtidig som man betaler sin gjeld, sier Isaksen.

Han sier at systemet for statlig innkreving må bli slik at de ulike innstansene snakker med hverandre for å unngå overtrekk.

Én sats for livsopphold
Dokument 8 forslaget vil blant annet foreslå en gjennomgang av hele systemet for offentlig inndriving av gjeld. Blant annet vil Høyre at man skal vurdere én sats for livsopphold. Noe av problemet i dag er at de mange hundre namsmennene og særnamsmennene i Norge i dag opererer med ulike satser. Derdmed kan én statlig innkrever finne rom for trekk fra en person mens en annen statlig innkrever har konkludert med at personens økonomi ikke tåler mer trekk.

- Systemet er så komplisert at selv ikke Høyre har kapasitet nok til å utrede problemet skikkelig. Derfor ønsker vi først en total gjennomgang. Vi må få en oversikt og en opprydding, sier han og legger til.

- Poenget er at vi har et system som ikke ser menneskene.

Les hele saken hos Nettavisen.